Otse põhisisu juurde

Uus Meedia...? (ITSPEA - 3.)

Traditsiooniline meedia, kuid vahest ka tundud kui massimeediana, on mõiste mis hõlmab meediakanaleid (TV, raadio, film, CD ja DVD, füüsiline reklaamindus), kuid samuti ka trükikirjandust, internetti ja seal pakutavaid teenuseid. Meedia on läbi aegade olnud pidevalt tähtis tööriist masside otsuste ja tunnete mõjutamiseks. Seetõttu on ka meedia meie eludes niivõrd tähtsamaks ka saanud, et oleks raske ette kujutada elu ilma televisiooni, e-posti, veebi - ja uudistelehtedeta. 

Traditsiooniline meedia on tuntud läbi aegade kui kodaniku sõbrana, tuues valgust kahjulikule poliitikale, olles peaaegu, nagu üks meist. Seetõttu on vahest nähtud meediat kui neljandaks lisa võimuks demokraatia kolme võimu juures. Kuid tulles uus sajand ja uus ebausk hakkas publiku arvamus kõikuma teise suunda. Nimelt on traditsiooniline meedia nüüd suurelt kontrolli all ahnete ettevõtete poolt kes pigem kasutaksid ja rõhuksid inimesi selle asemel, et neid kaitsta võimude poolt kes on nendest kõrgemal.

Kõik see leiab mingil määral tee, kuid mingil määral ka süü, uue meedia juures. Tema mõju on näiteks tuntud füüsilise meedia olemasolu kahanemisel või üldisel ignoreerimisel. Aga kui kõik on internetis saadaval siis miks peaksid inimesed just füüsilist tarbima? Tõsiselt rääkides ei ole isegi süü vormiteguris, vaid just eelmises paragrahvis mainitud terminis, ahnus. Tänapäeva meedia on muutunud nagu kiirtoiduks. Inimene peab sellest kiiresti aru saama ja seal samas ka tarbima, sest ega kiirtoit väga kaua ei kesta. Iseenesest see ei ole just uus asi. Ajalugu näitab, et uudised on alati üritanud haarata inimeste tähelepanu, mis jätaks neid lugema, kasvõi vaatama, tehes kõike, et haarata publiku tähelepanu. Vahe on selles, et füüsiline trükk on alati olnud veidi kohmakas, raske lugeda ja sisuliselt limiteeritud, aga uues meedias on see samaväärne lõpmatusega. Inimene saabki nüüd jääda sirvima tänu algoritmide arenemisele ja psühholoogilise trikitamisele. 

Kõik ei ole loomulikult nii must ja valge. Informatsioon on interneti ja nutiseadmate kerge kättesaadavuse tõttu tarbitav ligi igalpool üle maailma. Inimised saavad leida enda virtuaalse "hõimu", koha, kus nad on teretulnud täieliku anonüümsusega. Vähemuse vaated ja arvamused leiavad endale veojõudu. Uudised on ka muutunud instantseks ja nende tootjatele on tagasisede samuti instantselt kättesaadav.

 Allikad:

1.  https://www.coe.int/et/web/compass/media

2.  https://www.researchgate.net/publication/291942751_The_impact_of_new_media_on_traditional_mainstream_mass_media

3. https://helpfulprofessor.com/new-media-advantages-and-disadvantages/

 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

IT juhtimine ja riskihaldus (ITSPEA - 9.)

  Juhtimine on tihtipeale nähtud kui ainukese protsessina mingi projekti või tööülesande juures ja kõik muud väiksemad tööd (ehk köik leiboristlikud aspektid) lükatakse neile kes ei vääri mainimist, kuid see on teema mõne teise päeva jaoks. Juhid tihti ikka väärivad oma mainet ja läbi ajaloo on välja kujunenud erinevaid tüüpe juhte ning inimesi keda nende tüüpidega kõige rohkem seostatakse. Järgnevalt toon välja koos näidetega nendest kaks.   Üks tähtsamaid rolle millega saab juhti kirjeldada on kindlasti arengumootor ehk inglise keeles change agent. Juhid kellele see tunnus rakendub on läbi ajaloo olnud need, kes kõige suuremaid muutusi toovad. Parimad näited oleksid kindlasti Steve Jobs ja Bill Gates. Sisuliselt teevad nad kõike, et realiseerida oma unistus või visioon, sõltumata haridusest või muudest takistustest. Selliseid juhte on IT ajaloos küll väga palju, tooksin välja rohkem endise Microsofti kaasasutaja kohta, Bill Gates. Microsoft loodi Gatesi ja tema partneri Paul Alleni

Intellektuaalomand ehk katkine süsteem (ITSPEA - 6.)

  Tutvustasin ennast hiljuti Rick Falkvinge ja Christian Engströmi poolt kirjutatud raamatuga "The Case for Copyright Reform" ning seal on toodud välja mitu punkti seoses autoriõigusega ja kuidas seda paremaks muuta. Tooksin välja mõned mis jäid paremini silma ja tabasid mind. "Moral Rights Unchanged" Esimene punkt osutub ka kõige lihtsamaks punktiks: "Moraalsed Õigused Muutmata". Põhimõte seisneb selles, et keegi ei saa määrata ennast teiseks isikuks, et üritada kasu saada autoriõigusest. "Free Non-Commercial Sharing" Omal ajal sai vabalt alla-laadida erinevat meediat ja muusikat ja põletada neid vastavale seadmele ning jagada sõpradele või ise tarvitada. Tänapäeval on kõik see ikka võimalik (kuid ebapraktiline) vaid ühe kiiksuga: juriidilised tagajärjed. Punkti tingimus on, et taastada autoriõigused tema juurtele ja teha täiesti selgeks, et see ainult reguleeriks äriliste eesmärkidega meedia kopeerimist.  "Free Sampling"  Parema