Traditsiooniline meedia, kuid vahest ka tundud kui massimeediana, on mõiste mis hõlmab meediakanaleid (TV, raadio, film, CD ja DVD, füüsiline reklaamindus), kuid samuti ka trükikirjandust, internetti ja seal pakutavaid teenuseid. Meedia on läbi aegade olnud pidevalt tähtis tööriist masside otsuste ja tunnete mõjutamiseks. Seetõttu on ka meedia meie eludes niivõrd tähtsamaks ka saanud, et oleks raske ette kujutada elu ilma televisiooni, e-posti, veebi - ja uudistelehtedeta.
Traditsiooniline meedia on tuntud läbi aegade kui kodaniku sõbrana, tuues valgust kahjulikule poliitikale, olles peaaegu, nagu üks meist. Seetõttu on vahest nähtud meediat kui neljandaks lisa võimuks demokraatia kolme võimu juures. Kuid tulles uus sajand ja uus ebausk hakkas publiku arvamus kõikuma teise suunda. Nimelt on traditsiooniline meedia nüüd suurelt kontrolli all ahnete ettevõtete poolt kes pigem kasutaksid ja rõhuksid inimesi selle asemel, et neid kaitsta võimude poolt kes on nendest kõrgemal.
Kõik see leiab mingil määral tee, kuid mingil määral ka süü, uue meedia juures. Tema mõju on näiteks tuntud füüsilise meedia olemasolu kahanemisel või üldisel ignoreerimisel. Aga kui kõik on internetis saadaval siis miks peaksid inimesed just füüsilist tarbima? Tõsiselt rääkides ei ole isegi süü vormiteguris, vaid just eelmises paragrahvis mainitud terminis, ahnus. Tänapäeva meedia on muutunud nagu kiirtoiduks. Inimene peab sellest kiiresti aru saama ja seal samas ka tarbima, sest ega kiirtoit väga kaua ei kesta. Iseenesest see ei ole just uus asi. Ajalugu näitab, et uudised on alati üritanud haarata inimeste tähelepanu, mis jätaks neid lugema, kasvõi vaatama, tehes kõike, et haarata publiku tähelepanu. Vahe on selles, et füüsiline trükk on alati olnud veidi kohmakas, raske lugeda ja sisuliselt limiteeritud, aga uues meedias on see samaväärne lõpmatusega. Inimene saabki nüüd jääda sirvima tänu algoritmide arenemisele ja psühholoogilise trikitamisele.
Kõik ei ole loomulikult nii must ja valge. Informatsioon on interneti ja nutiseadmate kerge kättesaadavuse tõttu tarbitav ligi igalpool üle maailma. Inimised saavad leida enda virtuaalse "hõimu", koha, kus nad on teretulnud täieliku anonüümsusega. Vähemuse vaated ja arvamused leiavad endale veojõudu. Uudised on ka muutunud instantseks ja nende tootjatele on tagasisede samuti instantselt kättesaadav.
Allikad:
1. https://www.coe.int/et/web/compass/media
3. https://helpfulprofessor.com/new-media-advantages-and-disadvantages/
Kommentaarid
Postita kommentaar